Nasze dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranem. A w zasadzie ekranami. Obok tradycyjnych urządzeń, takich jak telewizor czy komputer, coraz większą popularnością cieszą się ostatnio urządzenia mobilne: smartfony i tablety. Jesteśmy dumni z tego, że nasze dzieci radzą sobie z nimi tak dobrze. Mamy też trochę więcej czasu dla siebie… Ale! Pomimo iż odpowiednio dobrane treści internetowe mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój dzieci, to zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń elektronicznych może być dla nich szkodliwe. Jako rodzice, musimy wiedzieć, że w pierwszych latach życia mózg człowieka rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych jego mózgu. Mózg dziecka potrzebuje również intensywnych doświadczeń z innymi osobami. Ani telewizja, ani komputery nie zastąpią kontaktów z opiekunami czy innymi dziećmi, wspólnej zabawy, wspólnego czytania książek i innych doświadczeń, dzięki którym dzieci uczą się otaczającego je świata. Jednak samo bycie z dzieckiem nie wystarczy. Musimy wchodzić z nim w interakcję, poświęcając mu jak najwięcej uwagi. Badania coraz częściej wykazują , że intensywne korzystanie z mediów elektronicznych w pierwszych latach życia negatywnie wpływa na jakość snu, pamięć, umiejętność koncentracji, czytania ze zrozumieniem, a także czytelne pisanie. Dzieciom do drugiego roku życia nie zaleca się kontaktu z urządzeniami ekranowymi, w tym tabletami i smartfonami. Udostępnianie urządzeń dotykowych dzieciom w wieku od 3 do 6 lat powinno być decyzją przemyślaną i obwarowaną szeregiem zasad. Najważniejsze z nich to: – Należy zapewnić dzieciom dostęp jedynie do bezpiecznych i pożytecznych treści, dostosowanych do ich wieku. – Dzieci nie powinny korzystać z urządzeń mobilnych codziennie. Dobrym pomysłem jest ustalenie dnia lub dni, np. weekendu, bez urządzeń ekranowych. – Warto, żeby jednorazowo dzieci nie korzystały z urządzeń mobilnych dłużej niż 15-20 minut. – Dzienny kontakt dzieci z wszelkimi urządzeniami ekranowymi nie powinien przekraczać od 30 min do 2 godzin (w zależności od wieku dziecka). – Rodzice powinni towarzyszyć dzieciom w korzystaniu z urządzeń mobilnych, tłumaczyć im to, co widzą na ekranie, wykorzystywać wspólny czas do interakcji. – Nie należy traktować korzystania z urządzeń mobilnych jako nagrody, a zakazu ich używania jako kary. Podnosi to w oczach dzieci atrakcyjność tych urządzeń i wzmacnia przywiązanie do nich. – Nie należy również używać urządzeń mobilnych do motywowania dziecka do jedzenia, treningu czystości itp. Pamiętaj: Dla dziecka w wieku przedszkolnym aktywności online powinny być jedynie dodatkiem do atrakcyjnych form spędzania czasu bez udziału urządzeń elektronicznych. Opiekunowie powinni ustalić między sobą zasady korzystania przez dziecko z urządzeń mobilnych i z konsekwencją je egzekwować. Jeżeli sytuacja wymyka się spod kontroli, warto szukać pomocy u psychologa dziecięcego i dowiedzieć się, jak stawiać dziecku granice, jak towarzyszyć dziecku w emocjach oraz jak spędzać z nim aktywnie czas.

Zabawa jest dominującą aktywnością dziecka w wieku przedszkolnym, którą chętnie i często podejmuje. Dzięki niej doświadcza wielu rzeczy, uczy się i eksploruje otaczający go świat. Wśród obfitości jej rodzajów między innymi są zabawy muzyczno-ruchowe, które są swoistą formą wychowania muzycznego. Opierają się na śpiewie i mowie, ruchu przy muzyce, grze na instrumentach oraz aktywnego słuchania muzyki i jej interpretacji. Dlaczego zatem tego typu zabawy są tak istotne dla dziecka?
Jest wiele aspektów, które ukazują pozytywne znaczenie tego typu zabaw. Jednym z nich jest chociażby to, iż przy tej  aktywnościach dziecko ma możliwość zrealizować potrzebę ruchu, która w tym wieku jest bardzo istotna. Uwalnia drzemiące w nim pokłady energii, rozładowuje wszelkie napięcia jak i poprawia koordynację słuchowo-ruchową oraz orientację przestrzenną. Ogromne znaczenie ma także nauka piosenek. Śpiew, skłania do sterowania  oddechem co wiąże się z wydłużeniem fazy oddechu. Następuje także usprawnienie narządów artykulacyjnych, kształtuje się dykcja  oraz  jest to również świetny trening pamięci. Śpiew, poniekąd jest profilaktyką logopedyczną, która  ma znamienne znaczenie dla mowy.
Dzieci dzięki tym zabawom nabywają szereg umiejętności, które są niezbędne w kolejnych etapach edukacyjnych. Kształtują zdolność skupienia uwagi oraz współdziałania w grupie. Rozwijają wyobraźnię, która ma duży wpływ na procesy myślenia, usprawniają percepcję słuchową. Pogłębiają wiedzę dzieci na temat wszelkich instrumentów, kompozytorów czy też utworów. Z kolei towarzyszący ruch podczas zabaw to stymulacja motoryki dużej. Muzyka uaktywnia  także wiele emocji i uczy je rozumieć. Dzięki niej dzieci uzewnętrzniają je i nabierają umiejętności opowiadania o swoich odczuciach, co bardzo uwrażliwia. To również element terapeutyczny, który pozwala na wyzwolenie się z negatywnych i trapiących dziecko emocji czyli tzw. samoregulacja. Słuchanie muzyki ma także wpływ na kształcenie kompetencji matematycznych, gdyż aktywuje część mózgu odpowiedzialną za umiejętności matematyczne.
Dlatego też zabawy muzyczno-ruchowe są bardzo istotne dla funkcjonowania dziecka, gdyż mają znaczenie dla jego holistycznego rozwoju i dalszych etapów edukacyjnych. Są stymulacją drzemiącego potencjału w dziecku i pobudzają jego możliwości oraz dają wiele radości i zadowolenia.